een visie

Veranderen is leuk!

Even rekenen… 1 augustus 2007 tot 1 juli 2013, dat is 5 jaar en 11 maanden. Net geen 6 jaar dus. Oke. Dan heb ik net geen 6 jaar voor Buro Vijn gewerkt straks. Niet dat ikzelf ga verkassen, hoor! Nee dat is het niet. Wat er wel gebeurt is dat Buro Vijn per 1 juli 2013 officieel fuseert met de RBOI groep. We gaan dan verder als één bedrijf.

Als medewerker moet je altijd even wennen aan zo een fusie. Nu wil het geluk dat ik nog niet zo lang bij Buro Vijn zat toen de melding kwam dat we per 1 januari 2008 nauw gingen samenwerken met de RBOI groep. Wie? Wat? Waar? De RBOI groep, een stedenbouwkundig bureau met vestigingen in Rotterdam en Middelburg. Ja ja, zegt me niks. Dat was over het algemeen de lauwe reactie bij de aankondiging van dat nieuws eind 2007.

Inmiddels zijn we dik 5 jaar verder en is er veel gebeurd. De drie vestigingen zijn inderdaad nauwer gaan samenwerken en al snel kwamen er geluiden van een officiële fusie. Eigenlijk was niemand daar verbaasd over, helemaal niet gezien de economisch minder goede situatie van nu. Want Buro Vijn is sterker in een grote organisatie; de RBOI groep.

Alleen werd ook snel bekend dat de RBOI groep als naam niet zou blijven bestaan. En moest een nieuwe naam komen, met een nieuwe site. Een frisse start in deze tijd die vraagt om verandering. Dus heb ik me opgeworpen om mee te gaan denken met de nieuwe site en het verhaal van het nieuwe bedrijf (de ‘corporate story’). Vaker naar Rotterdam voor overleggen en zelfs een keer naar Eindhoven; een leuk traject om mee te maken zoiets.

Vandaag kwam daaraan een eind met een goed symposium: “Verandering”. Het symposium ging over veranderingen die nodig zijn om als bedrijf te kunnen overleven in deze economisch minder goede tijd. Interessante handvatten werden gegeven door onder meer Ed Nijpels van NLIngenieurs. Ik was er niet bij in Eindhoven, maar kon het via de Webcast op kantoor goed volgen.

De hele middag had ik Twitter aan en volgde de #onzeverandering om de reacties tijdens het symposium en van collega’s te kunnen lezen. En zelf mee te doen, want was is er leuker dan met een tweet je mening kenbaar te maken over datgene dat er gezegd wordt? De tweets waren niet uit de lucht, maar helaas zijn we (net?) niet trending topic geworden met #onzeverandering.

Het symposium eindigde met de grote verandering die op stapel staat voor ons bedrijf. Want wat is de nieuwe naam van het bedrijf? Ik kan en mag het nu (eindelijk) echt vertellen: Rho | Adviseurs voor leefruimte! Morgen is – als alles goed gaat – onze nieuwe website ook online. Het heeft nogal wat overleg en dergelijke gekost, maar hij mag er zijn; ik vind ‘m mooi (en ik BEN kritisch!).

Veranderen kost dan wel de nodige tijd en energie, maar het is vooral leuk. Je krijgt er ook veel positieve energie voor terug!