We hebben op het ogenblik een heel erg digitale wereld. Mensen kleppen met elkaar via Google chat, spuien hun mening via Twitter en maken vrienden of Facebook. Of FB, zoals dat voor de meesten onder ons al bekend is. Ik doe er zelf heel hard aan mee, want; social media is leuk! Je bent en blijft immers altijd op de hoogte van van alles?

Het gevolg is dat iedereen in de trein zijn telefoon pakt. Mensen tijdens de pauze op het werk doen dat net zo. Of in de kroeg. Hoe vaak is het niet zo dat mensen in de kroeg zelfs hun telefoon controleren om te kijken of ze ook nog reacties hebben op FB? De kroeg. Dé plek bij uitstek om weer een ‘gewoon’ contact te maken met mensen.

Al meerdere keren heb ik erover nagedacht om mijn social media-accounts op te zeggen; bijvoorbeeld Google+, Foursquare en Twitter. Daar doe ik namelijk niet eens zo gekke veel meer mee. Ik zet mijn berichten op Google+, die ze automatisch doorstuurt naar Twitter. En Twitter stuurt ze automatisch door naar FB. En zo ziet iedereen al mijn berichten. Maar waarom eigenlijk?

Eigenlijk heel eenvoudig. Mijn Google+ account heb ik aangemaakt, omdat ik toch al een gmail-adres had. Bovendien was het gemakkelijk voor het plaatsen van mijn foto’s op Picasa (nu opgenomen in het Google+ account). Twitter  hou ik aan voor de exposure vanuit deze site. Wanneer ik een blog aanmaak, wordt gelijktijdig een bericht op Twitter geplaatst en dus ook op FB. Mijn FB is eigenlijk het meest zinloos, maar vind ik als social medium wel de leukste. Er zitten veel familie en vrienden op en daarom hou ik die aan. Foursquare is zinloos… Daarvoor wil ik me uitschrijven, maar dat lukt niet meer om de één of andere domme reden. Kort heb ik een Pinterest-account gehad, maar deze heb ik weer opgeheven.

Het liefst heb ik gewoon face-2-face contact met mensen. Je hoort dan namelijk niet alleen wat de mensen zeggen, maar ziet ook gelijk hoe ze het bedoelen. Vergeet niet; bij face-2-face gesprekken gaat 85% van onze communicatie in een non-verbale vorm. Goed om rekening mee te houden op het moment dat je via social media en/of telefoon communiceert; we missen 85% van de communicatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *