In het voorjaar (februari t/m mei) is het gemakkelijk om te trainen. Vaak is het weer mooi en heb ik een doel om voor te trainen. Zoals dit jaar de Grand Ballon en volgend jaar in juni de Col de Grand Colombier. In de periode van februari tot juni train ik specifiek met mijn eigen trainingsprogramma om in juni optimaal te zijn. Periode 1 van het jaar.

Dan komt de zomerperiode; juni t/m september. Een periode waarop het in veel gevallen heerlijk is om op de racefiets te stappen. Deze periode start echter wel met een wat rustigere periode; direct na Frankrijk even uitblazen en relaxt fietsen. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn. De trainingen hebben vaak de vorm van rustige rondjes fietsen en richting september weer wat meer hogere snelheidstrainingen. Uiteraard prikkel ik zo nu en dan wel mijn hart, longen en spieren met een wat intensievere training. Periode 2 sluit ik af met een wielrenuitje aan het begin van de herfst. Zoals dit jaar twee dagen in Zuid-Limburg op de pedalen.

Periode 3 – oktober t/m januari – is de periode waar ik nu ook in zit. Mijn trainingen zijn niet meer intensief; veel langer en rustiger duurwerk. Ik train in deze periode niet voor een doel, de trainingen zijn puur bedoeld om het duurvermogen te onderhouden, wat op te krikken, maar vooral ook om te genieten van mijn favoriete hobby wielrennen.

En als ik deze drie perioden goed uitvoer, ben ik op mijn best getraind. Tenminste… dit is de theorie. Vanaf nu wil ik het in praktijk gaan brengen en kijken waar deze periodisering me gaat brengen. Kijken of ik de inmiddels geleerde theorie ook in de praktijk kan brengen.