De dertiende training voor de boeg. In de afgelopen weken hebben de renners gewerkt aan het duurvermogen, de inhoud, lichte spierkracht en mentale hardheid. Tijd om het gemakkelijke werk achter ons te laten en over te gaan op wat serieus krachtwerk!

Krachttraining op de fiets. Dat kun je op verschillende manieren uitvoeren. Zo kun je je hart en longen versterken door met een retehoge cadans een brug op te fietsen. Als je dan op de helft van de cadans en een verzet waar je U tegen zegt de andere kant van de brug weer op fietst, train je in dezelfde oefening ook gelijk je benen. Eén keer? Twee keer? Nee, dat is voor beginners. Wij zijn al ruim over de helft van ons totale aantal trainingen, dus – hoppa – 4 keer op die manier de brug over!

Hart, longen en benen hebben al aardig op hun donder gehad, dus is het tijd voor een wat kalmere oefening. Een oefening waarbij je je maatje, die als een zoutzak aan je zadel, zadelpen of schouder hangt, mee omhoog sleept de brug op. In ieder geval beide drie keer slepen en gesleept worden, want stel je voor dat je maatje straks op de berg ook niet meer kan, dan moet je toch bij machte zijn om hem/haar omhoog te helpen! De spierpijn zit na deze oefening bij de meeste renners trouwens meer in de armen dan in de benen…. aanhangertje spelen is schijnbaar ook best nog wel zwaar.

Of we al klaar zijn? Natuurlijk niet! De derde oefening geeft per klim één been nogal verzuring. Eén been, omdat het andere been verplicht los van het pedaal is en niks mag doen. Het andere been heeft double-duty in het eerste deel van de beklimming. Bij het tweede deel mogen beide voeten op de pedalen, gaat het blad voor weer groot en gaan de renners staan om zijn billen te ontlasten. En dan schiet de verzuring in het been dat het eerste deel gewerkt heeft. Gelukkig mag (na de afdaling van de brug) het andere been aan de bak.

Na een keer of 6 de berg weer beklommen te hebben en beide benen redelijk in de verzuring te hebben gejaagd, is het nog niet voorbij. We hebben nog tijd voor een korte oefening! Eigenlijk een herhaling van de eerste, maar nu iedere oefening net op de andere zijde van de brug. Nog één keer moeten hart, longen en benen volle power geven om de renner bovenop de brug te krijgen.

Wat voor brug we deze krachtmetingen uitvoeren? De Fonejachtbrug uiteraard, voor minder doen mijn renners het na 12 trainingen niet meer!