Je kunt je fitheid en vorm bij het wielrennen aan veel dingen afmeten. Hoe je je voelt, je rusthartslag, maximale hartslag, de hersteltijd van je hartslag, je overall fysieke hersteltijd en je vermogen. Het eerste rijtje kon ik al een poosje meten, maar het laatste; daar wilde ik al een tijdje achter komen. Dus ging ik me oriënteren; welke vermogensmeter moet ik in vredesnaam kopen? Zoeken op internet, vragen bij ploegmaatjes van CSG, vragen bij mijn vaste fietsenhandelaar en vragen bij een trainersopleidingsgenoot die zijn eigen zaak is begonnen (The Cyclingexpert).

En die laatste kwam met een fantastisch voorstel. Er was een nieuw apparaat op de markt dat ik wel een poosje mocht proberen; de PowerPod. Vandaag haalde ik ‘m op. Installatie en calibratie waren een eitje.

Het was te laat in de middag om nog een rit te doen, maar door vroeg te eten had ik wel de hele avond nog tot mijn beschikking. Dus zat ik om iets voor 6 op de fiets. Ik had mezelf voorgenomen om een paar tests te gaan rijden, om te achterhalen hoe het met mijn vorm gesteld is. De tests die ik wilde doen waren de 5 seconden (sprint)test, de 1 minuut test en de 5 minuten test. De meest interessante in mijn geval is waarschijnlijk de FTP-test die 20 minuten duurt, maar ik had al voorzien dat dat te veel van het goede zou worden.

Wat houden de tests in? Eigenlijk heel eenvoudig; je fietst gedurende de duur van test zo hard als je kunt. De Garmin ontvangt tijdens de tests signalen van alle sensoren aan de fiets en dus ook van de PowerPod.

Na thuiskomst natuurlijk zo snel mogelijk mijn gegevens van de Garmin overzetten op Garmin Connect (GC), Strava en in Golden Cheetah. Nu heeft GC een leuke functie die je gelijk laat zien wat je gemiddelde wattages van de genoemde tests zijn. GC berekent dit zelf en mijn resultaten waren als volgt:

5 sec sprint: 684 W. Dit maakt me matige tot gemiddelde sprinter. Wat ik niet raar vind, want sprinten zit niet in mijn bloed. Daarvoor heb ik geen aanleg en heb ik dit jaar ook absoluut niet getraind.

1 min test: 296 W. Garmin vond dit segment op de Fonejachtbrug, terwijl ik er later in de rit speciaal voor ging rijden. Mijn niveau bij deze test is dan ook ongetraind.

5 min test: 229 W. Daarmee het niveau goed. Wat wel bij me past, omdat ik op langere afstanden wel redelijk continu hard kan blijven doorwerken.

Na deze test was ik redelijk stuk gereden, maar moest ik nog terug naar huis. De wind grotendeels in de rug besloot ik toch te proberen de teller niet meer onder de 30km/uur te laten komen. GC heeft besloten dat het eerste stuk na de 5 minuten test ook mijn FTP-test was: 173 W, niveautje gemiddeld. Ik ben heel benieuwd wat er uit de FTP test kan komen als ik er speciaal voor ga rijden! 😉

Wat al die cijfers me zeggen? Het geeft aan dat mijn niveau, voor de dingen die ik wil doen, goed is. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ik de bergen niet op kom. Ik ben heel nieuwsgierig hoe deze vorm zich in de komende weken gaat ontwikkelen. We zien het wel; het wielrennen blijft hoe dan ook genieten!